Gezond koken voor één persoon

Er zijn wel eens van die avonden dat je voor jezelf moet koken en dat je toch gezond wilt eten, maar geen idee hebt wat. Of je hebt geen of een heel kleine vriezer tot je beschikking, waardoor vooruit koken ook geen optie is. Hier op Student in de Keuken vind je een aantal lekkere, gezonde ideeën die het koken voor één persoon een stuk makkelijker maken.

Omelet met groente

Een goedgevulde omelet kan perfect als avondeten dienen. Het is ook nog eens een zeer koolhydraatarme optie. Je kunt de omelet vullen met rucola en paprika, paddenstoelen of salami en courgette. Meteen spinazie meebakken in de omelet is ook een gezonde optie. De ingrediënten in deze recepten zijn gebaseerd op meerdere personen, maar je mag best wel voor een grote omelet met veel vulling kiezen wanneer dit als diner dient.

Maaltijdsalade

Een maaltijdsalade hoeft nooit te vervelen; er zijn zoveel lekkere en gezonde opties te verzinnen! Probeer bijvoorbeeld eens deze salade niçoise, waarbij je de ingrediënten op de website zelfs kunt aanpassen naar één persoon. Dit kan ook bij deze verrassende bloemkoolcouscous salade met maïs, waarvan de ingrediënten ook goed voor één persoon in de supermarkt te vinden zijn. Zo blijft er niet teveel over, wat vaak de struggle is bij het koken voor één persoon. Verder is een salade met rijst of pasta ook altijd een goede optie, zoals deze met pepperoni en groente.

AVG’tje

Een oldschool aardappels, vlees en groente, maar dan voor de echte student. Kies eens een keer voor een zoete aardappel, die je als frietjes in de oven kunt bakken of als blokjes in de pan wokt. Vlees voor één persoon kun je bij de slager halen, of kies voor een heel kleine portie in de supermarkt. Ook vegetarisch is natuurlijk een lekkere optie. Zorg uiteindelijk dat de helft van je bord uit groente bestaat. Hierbij kun je kiezen wat je lekker vindt, maar probeer rekening te houden met groente uit het seizoen. Bij elke supermarkt kan je wel porties voor één persoon kopen.

Pasta

Het laatste recept voor één persoon is met pasta, wat natuurlijk een uitstekend idee is als je een snelle en gezonde maaltijd wilt. Deze pasta met spinazie-roomsaus erg lekker en de ingrediënten zijn makkelijk voor één persoon aan te schaffen. Ben je niet zo van de spinazie, dan kun je ook van tomaten een sausje maken en hier wat prei of courgette doorheen bakken. Een dagje geen vlees is niet alleen goedkoop, je bent ook nog eens milieubewust bezig.

Heb jij nog een goed recept voor koken voor één persoon?

 

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *